hits

Lesing + regning = sant

I norskfaget mter vi mange og varierte tekster. Det er eksempelvis fagtekster, romaner, dikt, noveller, sammensatte tekster, og multimodale tekster. Fra lreplanen er det ml som forplikter oss til jobbe med ulike tekster over lengre tid.

Norsk etter 7.rstrinn, skriftlig kommunikasjon: ml for opplringen er at eleven skal kunne lese et bredt utvalg norske og oversatte tekster i ulike sjangere p bokml og nynorsk, og reflektere over innhold og form i teksten (Udir u..a).

Hvor kommer regning inn i dette tekst-universet? Kan vi for eksempel be elevene telle antall adjektiv i en novelle? Holde oversikt over hvor mange romaner de leser i lpet av mellomtrinnet? Finne forskjellen mellom antall vokaler og konsonanter i ordet onomatopoetikon?

Lreplanen sier at  kunne regne i norsk er tolke og forst informasjon i tekster som inneholder tall, strrelser eller geometriske figurer. Det vil si kunne vurdere, reflektere over og kommunisere om sammensatte tekster som inneholder grafiske framstillinger, tabeller og statistikk. Utviklingen i regneferdigheter i norskfaget innebrer skape helhetlig mening i stadig mer krevende tekster der ulike uttrykksformer m ses i sammenheng (Udir u..b).

Dette krever at vi i norskfaget blant annet skal lre elevene hvordan de kan hente ut informasjon fra tabeller og reflektere over det. De skal kunne tolke tallmaterialer de finner, ut i fra konteksten de str i. Ikke bare er det lreplanfestet, men elevene blir ogs testet i det nr de gjennomfrer nasjonale prver.

I eksempeloppgaven til nasjonal prve i lesing 5.trinn.

Skjermdump (Udir u..c)

I denne oppgaven mter elevene tekst som inneholder tall og ulike begreper om strrelse. Minst, lengst, flere og fleste er begreper de m kunne. For lse en av oppgavene m de ogs regne seg frem til om det er flere knokler i hnden enn i foten. 

 

Neste nasjonal prve i lesing er i 8.-9. trinn. Eksempeloppgaven er en tekst basert p en rapport fra Statistisk Sentralbyr.

Skjermdump (Udir u..d)

Her mter de enda mer tallmateriale og grafisk fremstilling. Elevene m blant annet kunne lese av grafene, reflektere og vurdere tallmaterialet, og ogs finne en forskjell. 

Kunne disse oppgavene ogs vrt gitt i nasjonal prve i regning? Det hadde vrt interessant se om elevene hadde tolket oppgavene likt i prven for lesing og regning. Hvordan skal s vi i norskfaget jobbe for ruste elevene til mte tekster som dette, og hvordan kan vi sikre regning i norsk - p fagets premisser? Jeg har en kort oppskrift, men som krever mer en oppskriften tilsier.

1. Hent mange og varierte tekster fra flere plasser enn lreboka i norsk. Aviser, artikler fra nett, fagtekster fra andre fag, osv.

2. Sett av tid til lese, tolke, diskutere og reflektere over tallmateriale, tabeller, grafer, symboler, begreper osv i norskfaget. Ikke tenk bare ord!

3. Sett deg inn i hva regning p fagets premisser er. Regner du for oppn et kompetanseml i norsk, ja da er det p fagets premisser. Lager du regneoppgaver som telle verb i en roman p 217 sider, ja da er du verken innenfor lreplanml eller grunnleggende ferdigheter..

 

Kilder

Utdanningsdirektoratet. (u..a). Lreplaner [LK06]. Hentet fra https://www.udir.no/kl06/NOR1-05/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-7.-arstrinn (14.11.17)

Utdanningsdirektoratet. (u..b). Lreplaner [LK06]. Hentet fra https://www.udir.no/kl06/NOR1-05/Hele/Grunnleggende_ferdigheter (14.11.17)

Utdanningsdirektoratet. (u..c). Eksempeloppgaver og tidligere nasjonale prver i lesing 5.trinn. Hentet fra https://www.udir.no/eksamen-og-prover/prover/eksempeloppgaver-tidligere-nasjonale-prover/5.-trinn/lesing/bokmal/?path=cefglhgcefglhecefhllf (14.11.17)

Utdanningsdirektoratet. (u..d). Eksempeloppgaver og tidligere nasjonale prver i lesing 8. og 9.trinn. Hentet fra https://www.udir.no/eksamen-og-prover/prover/eksempeloppgaver-tidligere-nasjonale-prover/8-9-trinn/lesing/bokmal/?path=cefglhhcefgligcefhllh (14.11.17)

5 kommentarer

15.11.2017 kl.21:58

Hei. Skjermdumpen er ikke synlig for meg (Microsoft Edge nettleser). Rolf S p RGLF-studiet

Magdalena

20.11.2017 kl.09:51

Hei Rolf! S rart, jeg har prvd med flere nettlesere n, og fr det opp p alle -ogs p mobil. Hper det ikke gjelder mange.. Hilsen Magdalena

20.11.2017 kl.22:03

Prvde like etterp og da funka det. Tenkte du hadde fiksa i mellomtida. So, now it works✔️

Guro Larsen

22.11.2017 kl.11:36

Dette var veldig interessant lesning!

Du gir flere gode eksempler p hva som er p fagets premiss, og noen veldig bra og morsomme eksempler p hva som ikke er fagets premiss.

Jeg likte spesielt godt den oversiktlige oppskriften din p hvordan man kan jobbe med regning i norskfaget, og den funket ogs bra som oppsummering.

Hvis det er noe jeg kan sette fingeren p, s er det at den er litt lang. Men da m du jo kutte i de fine eksemplene dine, s jeg vet ikke om det er noe jeg vil anbefale.

Mette Nordb

23.11.2017 kl.15:18

Nyttig blogg med humoristisk vri, det liker jeg godt.

Du fr fram regning p fagets premiss med interessante eksempler og en kjekk oppskrift til slutt. Skjermdumpene fungerer godt som illustrasjon og understreker innholdet til poengene dine.

Bra at du tar med nasjonale prver for bde 5. trinn og 8.-9. trinn, det gir helhet og oversikt.

S hadde det jo vrt spennende drfta hvordan elevene og vi ville tolka samme oppgavetype i regning og lesing?

Skriv en ny kommentar

Kategorier

Arkiv